Tiedote: Lohjan Tietotekniikkayhdistys, Kerneli ry.

Kerneli ry. Tietotekniikan ytimessä

Tiedote: Lohjan Tietotekniikkayhdistys, Kerneli ry.

syyskuu 6, 2017 Uutiset 1

Lohjalla vuoden alussa perustettu Länsi-Uudenmaan Tietotekniikkayhdistys muutti nimensä Lohjan Tietotekniikkayhdistys, Kerneli ry:ksi 28.8.2017 lähtien. ”Haluamme keskittyä nimenomaan kotikaupunkimme tietotekniikan harrastajien toimintaan ja nostaa Lohjalaisten nuorten tietotekniikkaosaamista” kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Ari Pihlström.

”Yhdistys perustettiin alun perin Apuomena ry:n Lohjastuu-hankkeen (2014-2016) aloittaman nuorten pelisuunnittelukoulutuksen jatkajaksi. Kun Lohjastuu-hanke päättyi, päätimme yhdessä Arin ja pelisuunnittelukoulutuksia vetäneen, Johannes Laurialan kanssa, että hommaa ei pidä nyt jättää kesken, joten tohinalla loppuvuodesta 2016 laitettiinkin yhdistys pystyyn”, jatkaa Mirva Gullman.

Tavoitteena on tarjota lohjalaisille lapsille ja nuorille mahdollisuus tutustua muun muassa pelien suunnitteluun ja ohjelmoinnin perusteisiin sekä kerhotoimintaan. Yhdistys onkin jatkanut jo keväällä pelisuunnittelukursseja nuorille. Kaikki kurssit ovat täyttyneet nopeasti, ja onkin ollut ilo huomata, että vanhemmat ovat valveutuneita tietoteknisten taitojen lisääntyvästä vaatimuksesta tulevaisuudessa ja kannustavat nuoriaan alan pariin.

Harrastustoimintaa, teemailtoja ja verkostoitumista tulee olemaan tarjolla myös vanhemmille harrastajille, ammattilaisille ja tietotekniikasta kiinnostuneille. Erityisesti yhdistys toivoo, että alan työttömiä liittyisi myös mukaan toimintaan. Mukaan voi tulla opastamaan nuoria alan saloihin, verkostoitumaan, ideoimaan ja ennen kaikkea ylläpitämään ja kehittämään omaa osaamistaan.

Tietotekniikka käsitteenä on hyvinkin laaja. Yhdistyksen kunnianhimoisena tavoitteena on kattaa alaa laidasta laitaan eikä vain peleihin tai ohjelmointiin. Listalla onkin jo toiveita Lego-roboteista, 3D-tulostamisesta, Arduinosta ja Rasberrysta. Alaan voi voimakkaasti liittyä myös kuva ja video. Kernelissä on myös hahmoteltu perustietotekniikan koulutusta kaikille, sekä suunniteltu digituen tarjoamista alueen muille yhdistyksille.

Kiinnostaako siis 3D-tulostukseen tai peliohjelmointiin tutustuminen? Entä miten toimii vektorigrafiikkaohjelma Inkspace tai Linux? Muun muassa näistä aiheista yhdistys järjestää syksyn aikana kerran kuukaudessa maksuttoman tilaisuuden, missä kuullaan alustus valitusta aiheesta. Sen jälkeen on mahdollisuus keskusteluun ja kysymyksiin. Tilaisuudet järjestetään Lohjan pääkirjaston Järnefeltinsalissa perjantaisin klo 18-20 seuraavasti:

pe 15.9.2017 klo 18-20 3D- ja CAD ja –tulostus tutuksi (Järnefelt-sali)

pe 13.10.2017 klo 18-20 Pelienteko tutuksi (paikka auki)

pe 17.11.2017 klo 18-20 Linux tutuksi (Järnefelt-sali)

pe 15.12.2017 klo 18-20 Inkscape tutuksi (Järnefelt-sali)

Syksyn aikana Kerneli ry järjestää 9-13 –vuotiaille lapsille suunnatun pelintekokurssin la-su 14-15.10.2017. Kurssille ovat tervetulleita kaikki peleistä kiinnostuneet –aiempaa osaamista ei tarvita. Paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Mutta miksi ihmeessä yhdistyksen nimi on Kerneli? ”Järjestimme kesäkuussa avoimen äänestyksen yhdistyksen nimestä ja ehdotin yhdeksi vaihtoehdoksi kerneliä” kertoo hallituksen jäsen Erno Haapalehto.  ”Halusimme nimen, joka kuvaa yhdistyksen toimintaa. Kerneli on tietokoneen käyttöjärjestelmän ydin ja näin yhdistyskin haluaa olla tietotekniikan harrastamisen ytimessä.” hän jatkaa.

Yhdistyksen kotisivut ovat juuri valmistumassa ja löytyvät viikon parin päästä osoitteesta www.kerneli.fi. Ajankohtaista tietoa toiminnasta löytyy myös yhdistyksen Facebook-sivulta.

One Response

1. […] Ihmisiä on helppo houkutella osallistumaan toimintaan silloin, kun he saavat tehdä ja jakaa  asioita, joihin suhtautuvat intohimoisesti, ja kun he kokevat, että tekemisellä on merkitystä. Tämä on kokemus ainakin lohjalaisessa Kerneli ry:ssä. […]

Comments are closed.